xjessi.blogg.se

Allt & inget!

Mest matlagning...

Publicerad 2015-05-05 20:40:48 i Allmänt,

Här har det investerats i ett par nya träningshandskar minsann! Det är väl inget märkvärdigt med dom, men det var dax för nya då de förra hade blivit både slitna och ofräscha. Det börjar även bli dax för nya skor, vilket känns lite sorgligt faktiskt för jag gillar verkligen de här :( Men dämpningen börjar bli ett minne blott, så det är väl bara till att ta en heldag att leta nya nån gång.. Och nya löparskor när jag ändå håller på. Både billigt och fantastiskt kul. NOT!
Men men - slitna träningskläder är ju ett bevis på att de används flitigt, så på så vi är det ju bra :D
Efter en jobbarhelg var jag ledig igår och började med att tona håret svart och sätta lösfransar. Sist satt de en vecka, vilket jag tycker är ett helt ok resultat med tanke på att det är hemmagjort :)
När väl skönhetsvården var avklarad fick jag hemmafrurycket! Innan jag visste ordet av hade jag både bakat, lagat mat och mellis :O
Receptet på fröknäcke fick jag av en kollega, busenkelt och sjukt gott:
 
2 dl majsmjöl (eller byt 1 dl mot t ex grahamsmjöl)
1 dl solroskärnor
1 dl valfria "småfrön" t ex linfrön, chia, sesam. Går bra att blanda olika oxå :)
1 dl valfria nötter eller pumpafrön som finhackas eller mortlas. Jag föredrar att mortla när jag har tillfälle :P
Tål du inte nötter så kör du bara pumpafrön.
Blanda i 1 dl olivolja och 2 dl kokhett vatten, smeta ut på bakplåtspapper och skär bitarna.
Strö över flingsalt eller mortlat grovsalt, in i ugnen på 150 grader i 60 minuter.
:)
Medans knäcket stod i ugnen så stuvade jag blomkål, broccoli och brysselkål i soyamjölk som jag kokade röd quinoa till. Den gula färgen på det kommer från gurkmeja.
Stuvning tar ju sin lilla tid, så den utnyttjade jag till att göra majsmannapudding:
Det går bra med vanlig komjölk, men jag är inte så förtjust i mjölkprodukter så jag körde soyamjölk även här. 4 dl av det, häll i 2 msk mannagryn och 2 msk majsgryn och koka tills det blir ganska tjokt (typ 4-5 min).
De går att ha russin eller andra torkade bär i om man vill ha lite extra gott, det är inte heller så dumt att hälla i lite frön så man får upp GI-värdet och tillsätter lite nyttigheter ;)
Jag har haft i psyllium och linfrön här. Experimenterade även med att ha i en msk kokosolja, det gick bra men blev lite lösare än vanligt.
När det är färdigkokt häller jag det i en matlåda och ställer i kylen eftersom jag föredrar att äta just den här gröten kall. Men gillar man den varm går det ju oxå bra. Servera med sylt eller nåt annat, igår körde jag med saftsoppa:
Sist, men inte minst och mätt i magen hann jag faktist fixa naglarna oxå. Har äntligen fått ordning på dem!
Jag körde ett par dagar i sträck med Mavalas nagelhärdare (blå vätska som går in i nageln direkt), sen insmörjning med ett suveränt kit jag hittade på Åhléns till extrapris från Depend. Tidigare har jag använt nagelhärdaren av märket Trind, men eftersom den var slut högg jag Essie-flaskan istället och det ångrar jag verkligen inte!
Stärker naglarna snabbt, funkar klockrent som underlack och härdar inte nagelbanden som tyvärr Trind gör (iaf på mig). Sen finns det ju inget överlack som äger Seche Vite imo:
Det blev en favorit i repris, Cartoon Nails, med ganska lyckat resultat:
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela